Oszuści znów w akcji. Dwóch seniorów straciło gotówkę.

KMP w Nowym Sączu

W związku ze zgłoszeniami o oszustwach i próbach wyłudzenia pieniędzy od seniorów, sądeccy policjanci ponawiają apel o zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi, zwłaszcza gdy proszą o pieniądze. 

W ostatnich dniach oszuści wykorzystując różne legendy, ponownie przypuścili atak na sądeckich seniorów. Starsze osoby odbierając telefon, usłyszały w słuchawce płaczącą kobietę lub mężczyznę, którzy przedstawiali się za ich krewnych (np. córkę lub syna). Twierdzili, że spowodowali wypadek i pilnie potrzebują pieniędzy na odstąpienie od aresztowania. Do rozmowy włączała się również osoba przedstawiająca się za funkcjonariusza, potwierdzając konieczność szybkiego zorganizowania pieniędzy, by krewny uniknął więzienia.

Zdarzało się, że do mieszkańców dzwonił bezpośrednio rzekomy policjant, który informował, że np. brat czy kuzynka rozmówcy spowodowali wypadek i potrzebują pieniędzy na adwokata.

Oszuści dzwoniąc do seniorów i przedstawiając się jako mundurowi, wmawiali im także, że ich pieniądze zgromadzone w banku są zagrożone, dlatego muszą postępować zgodnie z poleceniami i przekazać oszczędności „funkcjonariuszom”, by ich nie stracić.

Niestety efekt był odwrotny od zamierzonego. Dwoje zdezorientowanych seniorów dało się zmanipulować i przekazali gotówkę oszustom – w pierwszym przypadku zostawiając spakowane pieniądze na ogrodzeniu posesji, natomiast w drugim wyrzucając je przez okno.

W związku z otrzymanymi zgłoszeniami policjanci prowadzą teraz czynności mające na celu ustalenie i zatrzymanie oszustów. Jednocześnie funkcjonariusze ponownie apelują do seniorów o zachowanie szczególnej ostrożności w kontaktach z nieznajomymi.

Należy pamiętać, że oszuści wciąż modyfikują metody i dostosowują swoje historie do danej sytuacji i tego, czego dowiedzą się od osób, z którymi prowadzą rozmowę, dlatego:

·     W momencie, gdy ktoś podając się przez telefon np. za krewnego, policjanta, adwokata itp. będzie żądał pieniędzy, funkcjonariusze radzą, by natychmiast zakończyć taką rozmowę telefoniczną!

·     Nie działajmy w pośpiechu, dajmy sobie czas do namysłu. Jeżeli mamy wątpliwości lub nie wiemy, jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich (trzeba pamiętać o dokładnym odłożeniu słuchawki lub skorzystać z innego aparatu telefonicznego!). Zawsze potwierdzajmy taką „prośbę o pomoc” kontaktując się z osobą, za którą podaje się rozmówca – wystarczy wykonać jeden telefon, aby uchronić swoje oszczędności.

·     Pamiętajmy, by pod żadnym pozorem nie przekazywać pieniędzy osobom, których nie znamy oraz nie wpuszczać ich do domu czy mieszkania. Nie podajmy również haseł i loginów do bankowości mobilnej ani nie przelewajmy pieniędzy na wskazane konto bankowe.

  • Jeśli chcemy wyeliminować niechciane anonimowe połączenia można skorzystać z usługi oferowanej przez operatorów sieci telefonicznych i zablokować połączenia z numerów zastrzeżonych.

Gdy pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że może to być próba oszustwa, należy koniecznie powiadomić Policję, dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

Skip to content