Mimo że policjanci często apelują o rozwagę i informują o sposobie działania cyberoszustów wyłudzających pieniądze za pomocą kodów BLIK, nadal dochodzi do tego typu przestępstw. W ostatnim czasie mieszkanka powiatu nowosądeckiego przekonana, że opłaca zamówienie swojej znajomej, straciła 1800 złotych, dlatego policjanci apelują o czujność i upewnianie się, komu przekazujemy kody BLIK.
W ubiegłym tygodniu mieszkanka powiatu nowosądeckiego zgłosiła się do Komisariatu Policji w Piwnicznej-Zdroju i poinformowała funkcjonariuszy, że została oszukana przez cyberprzestępców podszywających się pod jej znajomą. Kobieta przez komunikator internetowy otrzymała wiadomość wysłaną z konta na portalu społecznościowym należącego do jej znajomej, z prośbą o udostępnienie dwóch kodów BLIK na łączną kwotę 1800 złotych, potrzebnych do opłacenia zamówienia. Mieszkanka Sądecczyzny wygenerowała i przekazała kody, po czym zatwierdziła obie transakcje.
Kobieta zorientowała się, że została oszukana, dopiero wtedy, gdy zadzwoniła do swojej znajomej. Ta była bardzo zdziwiona, bo wcale nie prosiła o żadne kody. Okazało się, że za wszystkim stali oszuści, którzy najpierw na portalu społecznościowym przejęli konto koleżanki pokrzywdzonej, a później podszyli się pod nią, wysyłając wiadomość z prośbą o kody BLIK. Kiedy je otrzymali i transakcje zostały zatwierdzone, wypłacili pieniądze w bankomatach na terenie dwóch miejscowości województwa mazowieckiego.
Teraz policjanci pracują nad tą sprawą, a jednocześnie apelują o zachowanie czujności, ponieważ transakcji dokonanej za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć.
W jaki sposób uchronić się przed oszustami wyłudzającymi pieniądze metodą „na BLIKa”?
- W sytuacji, gdy ktoś wysyła wiadomość z prośbą o przekazanie kodu BLIK, zawsze należy zweryfikować tożsamość nadawcy. Wystarczy zadzwonić, aby upewnić się, czy faktycznie krewny lub znajomy znalazł się w potrzebie.
- Najlepiej nie udostępniać nikomu wygenerowanych kodów BLIK, a przed ich zatwierdzeniem dokładnie sprawdzić dane transakcji.
- Należy szczególnie chronić swój PIN do aplikacji mobilnej banku, a także dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!