Inwestycje za przeszło 136 mln zł. Mowa o sieci trakcyjnej linii Podłęże – Piekiełko

fot. Sebastian Stróżyk

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy na budowę trzech podstacji trakcyjnych i linii przesyłowych dla modernizowanej linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz. To ważny element inwestycji, który zapewni prąd dla pociągów. Obiekty w Przymłyniu, Pisarzowej i Limanowej będą gotowe na początku 2026 roku. Inwestycje za przeszło 136 mln zł netto finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Modernizowana od 2023 roku linia kolejowa z Chabówki do Nowego Sącza oprócz nowych peronów, torów, tuneli i wiaduktów zyska również sieć trakcyjną, co pozwoli na kursowanie po niej pociągów zasilanych energią elektryczną. By to osiągnąć, w sąsiedztwie torów wybudowane zostaną cztery nowe podstacje trakcyjne.

-„W tym tygodniu podpisaliśmy umowy na budowę trzech obiektów – w Przymłyniu, Pisarzowej i Limanowej o wartości 136 milionów złotych netto. Konsorcjum w składzie Grinea sp. z o.o i PNiUIK sp. z o.o. przygotuje projekty wykonawcze i zrealizuje prace budowlane do 2026 roku. Roboty przy czwartej podstacji, zlokalizowanej w Mszanie Dolnej, rozpoczną się już w październiku (umowa podpisana w kwietniu 2022 roku). By ograniczyć wpływ na środowisko kable elektryczne do wszystkich lokalizacji będą prowadzone pod ziemiąmówi Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK

Równolegle przygotowywane są podobne inwestycje dla nowego fragmentu linii kolejowej z Podłęża na południe. Ogłoszony został już przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla podstacji trakcyjnych w Tymbarku, Fornalach, Marszowicach i Janowicach. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu wraz z pozyskaniem zgód i decyzji administracyjnych, niezbędnych do budowy nowych obiektów energetycznych i sieci przesyłowych.

Budowa sieci energetycznej to kluczowy etap modernizacji linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), która jest częścią projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tej linii kolejowej (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte). W Nowym Sączu, Limanowej, Marcinkowicach i Rabce-Zdroju wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. Inwestycja, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2030 roku stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Skip to content