Benedykt Polański – dyrektor MOK odwołany ze stanowiska

Benedykt Polański został dziś (14 listopada) br. został odwołany z pełnionych przez siebie stanowisk dyrektora Miejskiego Ośrodka Kultury oraz Nowosądeckiej Małej Galerii. Decyzję z upoważnienia Prezydenta Nowego Sącza podpisał jego zastępca Artur Bochenek. Odwołanie ze stanowiska Dyrektora jest równoznaczne z rozwiązaniem stosunku pracy za trzymiesięczny okresem wypowiedzenia. Jednocześnie władze miasta zobowiązują byłego już dyrektora,
aby w okresie wypowiedzenia wykorzystał zaległy oraz bieżący urlop
wypoczynkowego, natomiast w pozostałym okresie wypowiedzenia Benedykt Polański został zwolniony z obowiązku świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

Uzasadnienie decyzji o odwołaniu Benedykta Polańskiego ze stanowisk zostało szeroko uzasadnione. Mowa m.in. o nieprawidłowościach po przeprowadzonym w placówce audycie.

Poniżej pełny teksty uzasadnienia.

Niniejsza decyzja jest wynikiem odstąpienia od realizacji umowy w sprawie
warunków organizacyjno-finansowych działalności instytucji kultury oraz programu
działania instytucji kultury z dnia 28 sierpnia 2023 r., o której mowa w art. 15 ust. 5
ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, tj.:

– brak określenia celów oraz mierników realizacji zadań wskazywanych
w programach działalności MOK na dany rok budżetowy, uwzględniających
zadania statutowe zaplanowane do realizacji w danym roku budżetowym,
– brak nowych jednolitych zasad (polityki) rachunkowości MOK, zalecenie
obligujące do opracowanie i wprowadzenie aktualnych zasad polityki
rachunkowości ignorowane pomimo zaleceń ujętych w protokole z dnia 25 maja
2023 r. z weryfikacji sprawozdania finansowego MOK za rok 2022,
– brak określenia w polityce rachunkowości MOK sposobu prowadzenia
i ewidencjonowania operacji dotyczących wydatkowania dotacji podmiotowej,
– dokonywanie przez Dyrektora MOK autoryzacji dowodów księgowych bez
wskazania daty autoryzacji,
– stosowanie podpisów, przez osoby przeprowadzające kontrolę merytoryczną
oraz kontrolę formalno-rachunkową dowodów księgowych, w sposób niezgodny
z uregulowaniami wewnętrznymi tj. umożliwiającymi identyfikację tych osób,
– sprawdzanie pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym
dowodów księgowych po dokonaniu zapłaty,
– ignorowanie zapisów zawartych w umowach dotacyjnych w szczególności
poprzez:
a) przedkładanie do rozliczania dotacji niekompletnych (wszystkich)
dokumentów wskazanych w umowie dotacyjnej,
b) brak zamieszczania na dowodach księgowych stosownych klauzul
wskazanych w umowie dotacyjnej,
c) brak wnioskowania o zawarcie pisemnego aneksu do umowy dotacyjnej,
w przypadku zaistnienia takiej potrzeby,
– brak rzetelnie sporządzanego kosztorysu ofertowego (zakresu rzeczowo –
finansowego) stanowiącego załącznik do umowy dotacyjnej, stanowiącego
podstawę rozliczenia dotacji,
– prowadzenie rozliczania dotacji celowej w sposób, który nie pozwala na
pozwiązywanie danych z rozliczenia dotacji celowej z zapisami na kontach
księgowych, na których księgowany jest wydatek, brak wyodrębnienia ewidencji
w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych,
– brak określenie w polityce rachunkowości MOK sposobu prowadzenia
i ewidencjonowania operacji dotyczących wydatkowania dotacji celowych,
– brak zakresów czynności dla 7 pracowników z 18 zatrudnionych ogółem.
– nie udzielanie wszelkich informacji dotyczących działalności Instytucji na
żądanie Organizatora, o których mówi pkt 5 lit. c. zawartej umowy w sprawie
warunków organizacyjno-finansowych.
– utrudnianie Organizatorowi przeprowadzania kontroli działalności instytucji,
o których mówi pkt 8 zawartej umowy w sprawie warunków organizacyjno-
finansowych,
– nieprawidłowości wskazane w protokole audytu sygn.: SAW.1720.1.18.2024
z dnia 28 października 2024 r. z którym Dyrektor został zapoznany.

Skip to content