Proces przejmowania obsługi numeru alarmowego 997 z województwa małopolskiego przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie rozpoczął się w 2018 roku. Natomiast proces przełączania numeru alarmowego 998 do CPR w Krakowie ruszył w kwietniu 2021 roku.
Dziś krakowskie CPR to 85 operatorów i operatorek pracujących 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W 2024 roku czas oczekiwania na odebranie połączenia wyniósł u nas 9,24 sekundy. Natomiast średnio jedno zgłoszenie zasadne obsługiwane było w ciągu 136 sekund. Na prawie 1,5 mln zgłoszeń w 2024 roku najwięcej przypadło w okresie wakacyjnym – w lipcu i sierpniu po prawie 150 tysięcy zgłoszeń. Operatorzy pracują w systemie 12-godzinnym (kandydat na operatora, do czasu uzyskania certyfikatu w systemie 8-godzinnym). Średnio w ubiegłym roku na jednej 12-godzinnej zmianie operator numeru alarmowego obsługiwał 130 zgłoszeń w ciągu zmiany dziennej, 86 zgłoszeń podczas zmiany nocnej. Ok. 1,5 mln zgłoszeń w 2024 roku to o 167 tys. mniej niż rok wcześniej.
-„Wśród wymagań na stanowisko operatorów numerów alarmowych jest minimum średnie wykształcenie, znajomość języka obcego w stopniu komunikatywnym, umiejętność skutecznej komunikacji i precyzyjnego przekazywania informacji, odporność na stres czy umiejętność podejmowania decyzji pod presją czasu – opisuje kierownik CPR w Krakowie Łukasz Bombała.
Zgłoszenia eCall i SMS
W 2024 r. zarejestrowano łącznie ponad 42,6 tys. zgłoszeń eCall (ogólnoeuropejski samochodowy system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych). To o prawie 32% więcej niż w 2023 r. Najwięcej zgłoszeń wpłynęło w grudniu (ponad 4,1 tys.), październiku i listopadzie (po ponad 4 tys. zgłoszeń w obu miesiącach).
W Małopolsce zarejestrowano w 2024 roku 3287 takich zgłoszeń. To o 835 zgłoszeń więcej niż w roku 2023.
Wzrost liczby zgłoszeń eCall wynika z coraz większej liczby samochodów, które posiadają ten system.
W ubiegłym roku zarejestrowano niemal 2,5 tys. zgłoszeń SMS z całej Polski obsługiwanych przez CPR Radom. Najwięcej zgłoszeń wpłynęło w sierpniu (384), lipcu (309) oraz w maju (267). Do służb przekazano niemal 2,3 tys. zasadnych zgłoszeń. Według danych na 31 grudnia 2024 r. aktywnych było ponad 31,5 tys. użytkowników aplikacji mobilnej Alarm112.
Z okazji EUROPEJSKIEGO DNIA NUMERU 112 warto przypomnieć zasady korzystania z niego.
DZWOŃ
Pod numer 112 DZWOŃ zatem w sytuacjach takich jak:
- wypadki drogowe,
- silne krwawienia i uszkodzenia ciała,
- omdlenia i utrata świadomości,
- pożary,
- przypadki porażenia prądem,
- kradzieże, włamania,
- rozboje i inne przypadki użycia przemocy,
- rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
- inna sytuacja nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego.
NIE DZWOŃ
W zakresie połączeń fałszywych/niezasadnych, czyli takich, które nie kwalifikują się do przyjęcia, są zgłoszenia o charakterze informacyjnym. W krakowskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego zdarzały się telefony z pytaniem, gdzie się udać, gdy zgubi się dowód czy inny dokument, np. kartę bankomatową. Były też przypadki zablokowanej karty SIM, bo w takiej sytuacji da się dodzwonić na 112, a ktoś chciał się dowiedzieć, co ma wówczas zrobić. Było i tak, że ktoś sprawdzał, czy mikrofon i głośnik w nowo zakupionym telefonie działają, wybierając 112. Były także osoby nietrzeźwe, np. wracające z dobrej imprezy, które dzwoniły, prosząc o radiowóz i transport do domu…
– Uparcie przypominamy: Dzwoniąc na numer alarmowy 112 BEZ POTRZEBY i uzasadnienia, BLOKUJESZ linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem numerów alarmowych w CPR. Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy! Centrum Powiadamiania Ratunkowego to nie centrum informacyjne czy baza telefonów do Policji, PSP i przychodni całodobowych – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
NIE DZWOŃ na numer alarmowy 112, gdy sytuacja nie wymaga interwencji służb ratunkowych, nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia, środowiska, mienia lub w innych sytuacjach, gdy chcesz na przykład:
- zgłosić fikcyjne zgłoszenie,
- zasięgnąć jedynie informacji na temat pogody, rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
- poinformować o utrudnieniach w ruchu drogowym,
- poinformować, że nie potrzebujesz pomocy,
- ustalić dane kontaktowe firmy lub osoby prywatnej,
- wyrazić opinię dotyczącą dowolnego tematu, wydarzenia lub osoby,
- przesunąć umówione spotkanie z przedstawicielami służb mundurowych,
- sprawdzić, czy numer 112 naprawdę działa,
- wezwać taksówkę, zamówić pizzę lub pomoc drogową,
- uzyskać poradę prawną lub medyczną,
- zdobyć PIN lub PUK do telefonu,
- uzyskać połączenie międzynarodowe.
Zgodnie z art. 66 pkt 2 Kodeksu wykroczeń, kto umyślnie, bez uzasadnionej przyczyny, blokuje telefoniczny numer alarmowy, utrudniając prawidłowe funkcjonowanie centrum powiadamiania ratunkowego, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 1 500 zł.