Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski zatwierdził „Dokumentację geologiczno-inżynierską dla określenia warunków geologiczno-inżynierskich dla zadania pn.: „Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach projektu pn. Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sacz – Etap I: prace przygotowawcze „Wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla kontraktu pn.”Modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz” – Odcinek D tj. od km 48,600 do km ok. 61,220 (12,8 km) – Limanowa – boczn. szl. Klęczany w tym Męcina.
W drugiej połowie 2021 roku mają ruszyć pierwsze przetargi na modernizację linii Nowy Sącz – Chabówka. Tak zapowiada z kolei PKP PLK. Postępowań w sprawie powiązanej z nią budowy nowej linii Podłęże – Szczyrzyc można się natomiast spodziewać w roku 2022. Na razie trwają prace projektowe i wykup nieruchomości. Pierwszy etap inwestycji obejmuje prace projektowe i geologiczne, a także wykup gruntów. Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK przypomina, że projekty budowlane dla odcinka Chabówka – Rabka Zaryte oraz bocznicy Klęczany – Nowy Sącz zostały opracowane jeszcze w ubiegłym roku. Pozostałe są w trakcie przygotowywania.
– Zakończenie opracowania całej dokumentacji planowane jest w IV kwartale 2021 roku, a wykupu gruntów – w IV kwartale 2022 r. – informuje przedstawicielka zarządcy infrastruktury. – Ponadto, niezależnie od realizowanej dokumentacji pozyskiwane będą decyzje administracyjne (pozwolenia na budowę) – dodaje.
W skład inwestycji wchodzi zarówno budowa nowej, 58-kilometrowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna (znanej powszechnie jako „linia Podłęże – Piekiełko”), jak i modernizacja istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz. To ostatnie przedsięwzięcie będzie miało bardzo szeroki zakres: w celu dostosowania parametrów linii do standardów Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T zostanie wykonana korekta przebiegu odcinka Tymbark – Nowy Sącz. Konieczna będzie budowa tuneli o łącznej długości ok. 6 km i ok. 2 km estakad. Istniejące dziś obiekty inżynieryjne zostaną przebudowane, a przejazdy – zmodernizowane.
Linia Podłęże – Szczyrzyc ma usprawnić zarówno ruch pasażerski w relacjach Kraków – Zakopane i Kraków – Nowy Sącz, jak i towarowy. Jej budowa pozwoli na uzupełnienie luki w sieci komplementarnej TEN-T, skracając odległość i czas przejazdu pociągów na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne. Jedną z korzyści będzie także odciążenie części linii towarowych na Górnym Śląsku.
Pierwszy etap inwestycji ma zostać sfinansowany z emisji obligacji PKP PLK. Dwa kolejne będą już jednak dofinansowane ze środków unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Część z nich będzie pochodziła z puli obecnej perspektywy budżetowej, a część – ze środków okresu programowania 2021-2027.
źróło: rynek- kolejowy.pl