Oszuści na różne sposoby próbują okraść nas z oszczędności. Tym razem fałszywy pracownik banku, za pomocą kodów BLIK przekazanych mu przez mieszkańca gminy Grybów, wyłudził 8 tys. złotych. Jednak dzięki skutecznym działaniom grybowskich policjantów, ponad połowa tej sumy została odzyskana i wkrótce trafi do prawowitego właściciela.
Kilkanaście dni temu do Komisariatu Policji w Grybowie zgłosił się mieszkaniec gminy Grybów, który został oszukany. Feralnego dnia zadzwonił do niego mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik banku. Poinformował, że w związku z tym, że 21-latek właśnie przeprowadza transakcję sprzedaży na popularnym serwisie ogłoszeniowym, konieczne jest jej zabezpieczenie. Wszystko miało odbyć przy wykorzystaniu kodów BLIK. Rozmówca poprosił o nie kilkakrotnie, a nieświadomy zagrożenia mężczyzna, sądząc, że przy telefonie jest pracownik banku, przekazywał je i zatwierdzał operacje, wierząc, że to zabezpieczy jego pieniądze.
Prawda była jednak zupełnie inna, ponieważ później okazało się, że z konta mieszkańca gminy Grybów ubyło 8 tys. złotych. Kiedy mężczyzna zorientował się, że ktoś wypłacił część środków w bankomacie na terenie Polski, a pozostałe przelał na inny rachunek bankowy, natychmiast powiadomił o sprawie Policję.
Grybowscy mundurowi podjęli liczne czynności w tej sprawie, a efektem ich działania było zabezpieczenie ok. 5 tys. złotych, które oszust przelał na inne konto. Wkrótce te pieniądze zostaną zwrócone prawowitemu właścicielowi.
Policjanci apelują o rozwagę i radzą, jak nie dać się oszukać przez fałszywego pracownika banku:
- Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku.
- Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów.
- Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
- Nie udostępniaj nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
- Nie przekazuj kodów BLIK ani nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz.
- Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
- Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.