Podłęże – Piekiełko. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłaszają kolejny przetarg

Kontynuujemy dobre wieści dla projektu „Podłęże-Piekiełko” – informuje PKP PLK S.A.

Właśnie ogłoszony został przetarg na modernizację linii kolejowej na odcinku Tymbark — Limanowa. Zadanie o wartości przeszło 1,3 mld zł kolej chce zrealizować do 2029 roku. Wybudowane zostaną nowe mosty, wiadukty i perony, a także tunel i estakada. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Limanowej zyskają niezawodne połączenie z Krakowem i Nowym Sączem.

Inwestycja będzie polegać na modernizacji linii kolejowej nr 104 (odcinek Tymbark — Limanowa) oraz budowie fragmentu nowej linii kolejowej nr 622 z Tymbarku w kierunku Szczrzyca. W sumie powstanie 14 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną, 17 mostów i wiaduktów, a z większych obiektów inżynierskich tunel i estakada. Dzięki poprowadzeniu części torów nowym śladem pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do 150 km/h. Z myślą o podróżnych powstaną perony na stacji Tymbark i na przystanku Koszary. Infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, m.in. poprzez budowę przejścia podziemnego na stacji w Tymbarku. Zwiększone bezpieczeństwo zapewni 9 bezkolizyjnych skrzyżowań oraz nowe drogi i chodniki, które powstaną w poszczególnych gminach.
 Budowa nowego połączenia kolejowego z Krakowa do Nowego Sącza, Limanowej i Zakopanego pozwoli na stabilny rozwój gospodarczy i społeczny całego regionu. Nadrabiamy wieloletnie zaległości w rozwoju infrastruktury kolejowej. Równocześnie przygotowujemy podobne inwestycje w innych częściach kraju – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Nową estakada kolejowa, którą pociągi wjeżdżać będą do Limanowej od strony Łososiny Górnej ma – wg. PKP – zapewnić podróżnym zapierające dech w piersiach widoki. Konstrukcję o długości przeszło 2 km i średniej wysokości 9 m zaprojektowano tak, by sprawnie i z odpowiednią prędkością przekroczyć dolinę rzeki Kamienna. Natomiast pomiędzy Tymbarkiem a Koszarami zaplanowano tunel o długości niemal 2 km. Dzięki nowemu przebiegowi linii kolejowej, podróże regionalne i dalekobieżne na południu Małopolski zostaną skrócone. Najszybsze pociągi dojadą z Limanowej do Nowego Sącza w ok. 20 minut, a po wybudowaniu całego połączenia „Podłeże — Piekiełko” dojazd z Limanowej do Krakowa zajmie ok. 40 minut. Transport kolejowy stanie się istotnym impulsem w rozwoju społecznym i gospodarczym tego regionu.
To trzecie postępowanie uruchomione w ostatnich tygodniach przez PLK SA dla tej inwestycji. W tym roku chcemy ogłosić również pozostałe postępowania przetargowe w ramach „Podłęża — Piekiełka”. Liczę na to, że wykonawcy dotrzymają harmonogramów i pociągi pojadą nowymi torami do Krakowa już za 5 lat dodaje Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Modernizacja linii kolejowej Tymbark — Limanowa to kolejna inwestycja realizowana w tym miejscu. Od września trwają prace przy stacji Limanowa. Oprócz nowych torów, peronów i przejść podziemnych powstają również wiadukty i ulice. Miasto zyska też możliwość rozwoju nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej – powstanie mała północna obwodnica centrum Limanowej. W sumie w mieście wybudowane zostaną nowe drogi i chodniki o łącznej długości 10 km.

Wykonawcy pracują również na innych odcinkach inwestycji „Podłęże-Piekiełko”. Nowa kolej powstaje pomiędzy Limanową a Nowym Sączem oraz Chabówką a Rabką Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na trzy inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark i Podłęże — Gdów.
Największa inwestycja kolejowa na południu Polski składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Skip to content